fbpx

Eet jezelf gelukkig: Hoe voeding kan zorgen voor een goed gevoel!

Het is ongelofelijk hoe ons eten niet alleen ons lichaam, maar ook onze geest kan beïnvloeden. Stel je eens voor: je begint je dag met een kick-ass smoothie vol kleurrijke goodies in plaats van een saai ontbijtje zonder voedingsstoffen. Alleen al door een goed ontbijt voel jij je niet alleen fysiek beter, maar geef je je geluksgevoel, ook een flinke boost!

Het is ongelofelijk hoe ons eten niet alleen ons lichaam, maar ook onze geest kan beïnvloeden. Stel je eens voor: je begint je dag met een kick-ass smoothie vol kleurrijke goodies in plaats van een saai ontbijtje zonder voedingsstoffen. Alleen al door een goed ontbijt voel jij je niet alleen fysiek beter, maar geef je je geluksgevoel, ook een flinke boost!

Maar hoe werkt dat nou: je happy en energiek voelen door beter te eten?

Het hele verhaal begint met je darmen. Deze staan direct in verbinding met je brein. Ze communiceren via de hersenen-darm-as, waarbij constant informatie wordt uitgewisseld. Als je darmen niet optimaal functioneren door bijvoorbeeld gebrek aan lichaamsbeweging, bewerkte voeding, slaapgebrek of een tekort aan voedingsstoffen, heeft dit direct invloed op je humeur, gedachten en de hoeveelheid stress die je ervaart. 

De communicatie tussen je darmen en je brein heeft een grote impact op je gemoedstoestand en het ontstaan van allerlei psychische aandoeningen, zoals angststoornissen, paniekstoornissen, burn-out en depressie. Ga maar na: als je weinig energie in je lichaam voelt, heb je ook geen zin om wat leuks te gaan doen!

Je kunt jezelf vergelijken met een chemische fabriek als het gaat om je gezondheid. 

Een fabriek heeft de juiste ingrediënten nodig voor een goed eindproduct. Als slechts één onderdeel niet optimaal werkt, zal het eindproduct niet goed zijn. Alle interne processen verdienen aandacht, en dat geldt ook voor je lichaam. Wil je beter slapen, meer energie hebben of meer rust ervaren? Vraag jezelf dan af hoe je je eigen “fabriek” weer optimaal kunt laten functioneren.

Hier zijn enkele praktische tips om ervoor te zorgen dat je brein en darmen zich in een gezonde omgeving bevinden, wat een grote invloed heeft op je fysieke en mentale gezondheid:

  1. Eet zo veel mogelijk natuurlijke voeding in plaats van supermarktproducten. Je lichaam en brein werken nog steeds zoals in de oertijd, dus voedt ze met onbewerkte, verse voeding. Je lichaam heeft veel meer moeite om bewerkte producten te bewerken en er zitten veel minder goede stofjes in. Meer dan 70% van de producten in supermarkten zijn sterk bewerkt, terwijl slechts 16% licht bewerkt of onbewerkt is. Koop bij voorkeur biologische of biodynamische producten rechtstreeks bij de boer.
  2. Vetten zijn gezond! Denk aan onbewerkte vetten uit de natuur, zoals noten, zaden, avocado, olijfolie (ongeraffineerd) en vette vis. Vetten reguleren je immuunsysteem en hormoonbalans, wat invloed heeft op je gemoedstoestand en energieniveau. Zorg ervoor dat je voldoende goede vetten binnenkrijgt om kwaaltjes en ontstekingen te voorkomen en een goede balans te houden in je stemming.
  3. Gebruik vitamine D voor gezonde hersenen. Een tekort aan vitamine D verlaagt het serotoninegehalte in je hersenen, wat invloed heeft op je humeur en zelfs kan leiden tot depressie. Natuurlijke bronnen van vitamine D zijn vette vis, vlees en eieren. Als je vegetarisch, veganistisch bent of niet veel van deze producten eet, wordt dagelijks een vitamine D-supplement aanbevolen.
  4. Eet kleurrijk voedsel en groene groenten voor meer energie. Meer energie heeft een positieve invloed op je humeur en stimuleert beweging, wat weer stressverlagend werkt. Voeg bij elke maaltijd groenten toe, zowel bij het ontbijt, de lunch als het avondeten. Hoe meer groenten, hoe beter!
  5. Zorg goed voor je darm-immuunsysteem, dit systeem is verantwoordelijk voor 80% van je afweer capaciteit. Drink voldoende (bij voorkeur gefilterd) water, eet natuurlijke voeding en gebruik producten met probiotica, zoals karnemelk, kefir, rauwe melk, zuurkool, tempeh en miso. Een gezonde darmslijmvlies bevordert de goede communicatie tussen je hersenen en darmen.
  6. Gebruik kruiden bij je maaltijden. Kruiden bevatten veel micronutriënten, hebben helende eigenschappen en zorgen voor vitaliteit. Denk aan kruiden zoals peterselie, rozemarijn, tijm, basilicum, kurkuma, saffraan, oregano, gember, knoflook en kaneel. De meeste mensen krijgen meer dan genoeg macronutriënten (koolhydraten, vetten en eiwitten) binnen, maar hebben een tekort aan deze micronutriënten (vitaminen en mineralen) die je lichaam juist zo hard nodig heeft om je van voldoende energie te voorzien.
  7. Eet meerdere keren per week eieren. Eieren bevatten choline, een stof die de ontwikkeling van je brein bevordert en zorgt voor een juiste signaaloverdracht in de hersenen.
  8. Maak je eigen “Golden Milk” voordat je gaat slapen. Slaapproblemen kunnen ontstaan door een te hoge aanmaak van het stresshormoon cortisol in je hersenen. Kurkuma kan het cortisolgehalte verlagen. Maak je eigen “Golden Milk” door verwarmde plantaardige melk, kurkuma, zwarte peper en een eetlepel olijfolie te mengen. Probeer dit eens vijf opeenvolgende dagen wanneer je moeite hebt met doorslapen.


Kortom, door het eten van de juiste ingrediënten en voedingsmiddelen kun je je vitaler, gelukkiger en energieker voelen en fysieke en mentale klachten verminderen. 

Een gezonde leefstijl bestaat uit gezond eten, voldoende bewegen en goed ontspannen.
Al deze gebieden hebben een direct effect op hoe je je voelt. 

Wil jij meer energie en je beter voelen?
Het aanpassen van je leefstijl is soms best een klus.
Veranderen kost tijd en volhouden kan lastig zijn.
Wij helpen je graag met een passende én blijvende leefstijlverandering.

Plan hier jouw afspraak met onze gezondheidscoach. 

Mijn hoofd zegt links, mijn gevoel zegt rechts

Als je denken...

Snelle denkers krijgen vaak de ergste burn-outs

de vicieuze cirkel...

Plan een kennismakingsgesprek

Wij nemen binnen twee werkdagen contact op via de methode van jouw voorkeur.