fbpx

Feelings Based Coaching ®

De Flonker methode legt uit waarom jouw gevoelens volkomen logisch zijn en hoe je ze kunt gebruiken voor een echte verandering. Met onze Feelings Based Coaching geven we hier verder invulling aan en kunnen we jou helpen om je onrust, spanning en stress op te lossen zodat jij weer lekker in je vel komt te zitten, en ontspannen en gelukkig kunt worden.

  • De Flonker methode is ontwikkeld door drs. Joke Bruggenkamp, Psycholoog, coach & relatietherapeut en eigenaar van Flonker coaching. Gebaseerd op haar jarenlange ervaring binnen de verslavingszorg, justitie, jeugdhulpverlening en traumabehandeling kwam ze tot de conclusie dat de beste manier om een probleem op te lossen is, om direct met het gevoel aan de slag te gaan.
 

Na zich verder te hebben verdiept in de oorzaken en redenen van gevoel en ook de neurobiologische kant van gevoel heeft zij het Flonker integratiemodel® ontwikkeld: 

Uitgangspunt hierbij is dat je gevoel een biologisch, neurologisch systeem is. Net als bijvoorbeeld je spijsverteringssysteem of je slaap-waak systeem. Het wordt gereguleerd door hormonen en neurotransmitters.

Gevoel als signaal

Je gevoelssysteem heeft een functie: het vertelt je wat wel en niet goed voor je is. Het is een fysiek signaal van je lichaam om je te laten weten wat je moet doen. Niet zweverig, maar chemisch, elektrisch en vooral heel praktisch!

Zo word je bang (gespannen, nerveus) als je iets doet wat mogelijk gevaarlijk voor je is. Het is een alarmsignaal van je lichaam. Zodra je weet waarvoor je bang bent (betekenisgeving), kun je een goede oplossing (strategie) zoeken. Als je de goede oorzaak en de goede oplossing hebt, zal je lichaam weer ontspannen omdat het gevaar voorbij is.

Je kunt je voorstellen dat als dit systeem niet goed werkt, je bijvoorbeeld bang kunt worden voor iets wat helemaal niet gevaarlijk is, of je systeem ontspant niet meer als het gevaar geweken is. Je blijft ‘aan staan’ en bent de hele tijd alert op mogelijk gevaar.

Er zijn vijf hoofdsystemen en een overload systeem:

Bang

(Spanning, alertheid)

Dit systeem gaat aan bij gevaar.


Boos
(Irritatie, frustratie, chagrijn):

Dit systeem gaat aan als jij of iemand anders over je grenzen gaat.

Bedroefd
(Verdrietig, uitgeput)

Dit systeem gaat aan bij (dreigend) verlies van iemand anders of van jezelf.

Blij:

Dit systeem gaat aan als je iets doet wat bij je past.

Liefde:

Dit systeem geeft veiligheid, vertrouwen en verbondenheid.

Body (overload):

Dit systeem gaat aan als de andere systemen niet goed werken of als je de signalen van je gevoel negeert. Je lichaam geeft stressklachten of gaat in de overlevingsstand. (Fight/Flight/Freeze/Faint).

Vervolgens zijn er veel sub- of combinatiesystemen:

Eenzaamheid, schuld, schaamte, jaloezie, falen, teleurstelling, verliefdheid, verlangen enzovoorts.

Feelings Based Coaching

Hier hebben we gelijk een belangrijke pijler van Feelings Based coaching:

Gevoel heeft een functie

Betekenisgeving

Het is belangrijk dat je goed kunt voelen welk soort gevoel je hebt. Gevoel geeft namelijk veel informatie over hoe het met je gaat. Vaak voel je onrust of druk, maar het gevoel kan heel vluchtig zijn of je juist helemaal overweldigen. Soms is het lastig om de betekenis (of oorzaak) van je gevoel te vinden. Je ‘denkhoofd’ doet wel hard zijn best om de oorzaak te bedenken, dat merk je aan de hoeveelheid gedachten, maar je vindt niet de juiste verklaring en je gevoel wordt niet rustig. Dat maakt het vaak ook lastig om keuzes te maken: je gevoel en je denken komen niet overeen. 

Als je voelen en denken wel overeenkomen en passen, krijg je weten.

En leven op basis van weten is wel zo relaxed!

 

Dit is één van de belangrijke onderdelen van Feelings Based Coaching

Feelings Based Coaching

Dit is de tweede pijler van Feelings Based Coaching:

Je gevoel moet begrepen worden: 

Voelen + Denken = Weten

Dit is wat mensen bedoelen als ze zeggen dat ze zich gehoord of gezien willen voelen: ze willen dat je hun gevoel begrijpt. Meer nog dan dat je hoort wat ze precies zeggen.

Strategie

Als je weet wat er aan de hand is, als je je gevoel begrijpt, kun je daarna ook een goede strategie of oplossing kiezen. Veel strategieën zijn er op gebaseerd om juist niet te voelen. Het vervelende is, dat als je stopt met de strategie, het gevoel weer terugkomt. Je moet dus bezig blijven om niet te voelen. Dit kost veel energie en kan je slapeloze nachten of een burn-out opleveren. Wij kunnen je uitleggen hoe je veel effectievere strategieën kunt inzetten, waarbij je je gevoel echt los kunt laten. 

Een mooi voorbeeld is perfectionisme:

Je doet heel erg je best om te voorkomen dat je onrustig wordt en dat je het gevoel krijgt dat je niet goed genoeg bent, of dat je gefaald hebt. Maar als je er eens rustig voor gaat zitten en dat gevoel zelf observeert (waar zit het in je lichaam, wat voor soort gevoel is het, wat is er zo vervelend aan enzovoorts). Dan lost het waarschijnlijk vanzelf op. Er is een hele grote kans dat het gevoel dat je wilt voorkomen juist wordt versterkt door je perfectionisme:

Een niet zo handige strategie dus.

Wat nu als je het niet erg zou vinden om het gevoel van falen te hebben:

Dat ziet er al veel beter uit toch?

Dat is in het kort hoe Feelings Based coaching werkt: we gebruiken je gevoel om uit te zoeken wat er aan de hand is.

Klaar om aan de slag te gaan?

Plan nu een gratis kennismakingsgesprek, dan kunnen we  samen kijken hoe jij meer duidelijkheid kunt krijgen over wat er echt aan de hand is en hoe je dat kunt oplossen.

Plan een kennismakingsgesprek

Wij nemen binnen twee werkdagen contact op via de methode van jouw voorkeur.